Zaostřeno na Německo

U našich sousedů bylo v minulém týdnu zveřejněno hned několik důležitých makroekonomických čísel, které vyzněly velmi pozitivně. To může znamenat vzpruhu a jistou naději i pro české podniky.

Robustní nárůst vykázal jak červnový index nákupních manažerů ve výrobě, tak ve službách. První jmenovaný vzrostl na 44,6 b., druhý pak na 45,8 b. Obě čísla předčila očekávání trhů.

Sledovaný index IFO podnikatelského klimatu se v červnu posunul na 86,2 b., a překonal tak opět hranici 80 bodů, kde se nacházel naposledy v březnu tohoto roku. Tedy v době, kdy situace v Německu nebyla zdaleka tak vážná.

Nakonec se jednalo o spotřebitelskou důvěru za šestý měsíc, která se pomalu šplhá do zelených čísel. Zatímco v květnu klesla na 18,6 b., trhy pro červen čekaly zlepšení na -12 b. Skutečnost byla však ještě pozitivnější, když důvěra vzrostla na -9,6 b.

To, že dobře vidí celou situaci nákupní manažeři a podnikatelé je velmi pozitivní. Nyní bude klíčové, jak očekávání budoucího vývoje a především svých příjmů uvidí sami spotřebitelé. Ti jsou na dobré cestě, avšak jejich důvěra a očekávání své ekonomické situace může vzít rychlý obrat. Nejen pro německou ekonomiku je to však klíčové.

Tzv. měkké ukazatele. Ty jsou zajímavé především díky tomu, že se jedná o předstihové indikátory, které popisují náladu v různých oblastech ekonomiky a vytvářejí se na základě dat dodaných samotnými ekonomickými subjekty. Oproti tvrdým datům jako jsou HDP či inflace tyto indexy získáváme ještě v daném měsíci, za který se uvádějí.