Spotřebitelská důvěra roste

Květnová důvěra spotřebitelů v ekonomiku se snad dostala z nejhoršího, když vzrostla na 91,9 b. Naopak podnikatelská důvěra pokračuje v poklesu, který však výrazně zpomalil, když klesla na 71,6 b.

Důvěra podnikatelů v oboru stavebnictví a službách se za květen snížila, naopak v průmyslu šla oproti dubnu mírně nahoru.

Hlavní pozitivní zprávou je spotřebitelská důvěra. Jestliže se spotřebitelé nebudou obávat utrácet tak, jako před několika měsíci, ekonomice to významně pomůže. Hlavní je, aby jak domácnosti, tak firmy utrácely i za zboží dlouhodobé spotřeby. To je totiž náchylné na budoucí očekávání budoucích příjmů. Pokud i zde uvidíme pozitivní trend, můžeme si začít říkat, že to nejhorší máme za sebou.

Velkým otazníkem je zahraničí. Česká ekonomika se probouzí, k čemuž dochází i u našich obchodních partnerů. Hlavní je, aby se tento nastartovaný trend udržel a aby se země, se kterými máme silný obchodní kontakt, rychle postavily na nohy.

Německá ekonomika za první čtvrtletí klesla v souladu s očekáváním o 2,2 % q/q a o 2,3 % y/y. Jedná se o první meziroční pokles německého HPD od roku 2013. Vzhledem k důležitosti německého trhu pro českou ekonomiku se jedná o ne příliš příznivou statistiku. Český HDP klesl v 1.Q o 2,2 % y/y a o 3,6 % q/q. Znamená to, že vůči 4.Q 2019 se domácí ekonomika propadla o více, než ta německá.