Spotřebitelská důvěra roste nad 100 bodů, poprvé od začátku pandemie

Domácí květnová spotřebitelská důvěra roste na 102,8 b. a dostává se tak na nejvyšší hodnoty od loňského února. Je to poprvé od propuknutí epidemie C19, kdy se důvěra spotřebitelů dostala zpět nad hodnotu 100 bodů.

Klíčové jsou dílčí výsledky. Ty ukázaly, že se dále snižuje počet respondentů, kteří v dalším roce čekají zhoršení celkové ekonomické situace. Oproti dubnu klesly i obavy ze ztráty práce. Lidé mají nyní největší strach z inflace, tedy růstu cen. To už vidíme na separátních datech indexu spotřebitelských cen, který v dubnu vzrostl o 3,1 %. Tyto obavy také omezují chuť a možnosti dotazovaných v dalších měsících více spořit. Obecně se však jedná o skvělá data, která ukazují, že se česká ekonomika dále rozbíhá a lidé se nebojí utrácet, což je další silný argument pro lepší kondici domácího hospodářství.

Podobně dobře na tom byla i důvěra podnikatelů. Ta se v květnu vyšplhala na 99,1 b. Výše byla naposledy v srpnu 2019. Skvělé výsledky hlásí také důvěra v obchodě. Ta se v květnu zvedla na 99,3 b. Roste počet podnikatelů, kteří hodnotí svou ekonomickou situaci jako dobrou a v dalších třech měsících očekávají zlepšení.

Také oblast služeb, která se v posledních týdnech otevřela, zaznamenala výrazný nárůst důvěry. V květnu vzrostla na 92,7 v. Je jen logické, že poprvé od loňského října zhodnotila poptávku spotřebitelů pozitivně více než polovina respondentů.

V dalších měsících bude klíčový postoj ČNB k inflaci, a tedy k dalšímu nastavení úrokových měr. Ceny rostou a ČNB bude muset jít dříve nebo později se sazbou nahoru. Ve hře je možné utažení měnových podmínek už na červnovém zasedání ČNB. Další možnost mají centrální bankéři v srpnu.

Ing. Tomáš Volf tomas.volf@citfin.cz   +420 234 092 332

Devizovým trhem se zabývá od roku 2005 a analytické činnosti se věnuje od roku 2008. Jeho doménou jsou analýzy makroekonomických údajů, mezinárodní politika a jeho komentáře přebírají domácí média.