Osobní auta v ČR stárnou, prodejci zatím nezlevňují

Průměrný osobní automobil dostal v prvním čtvrtletí letošního roku občanský průkaz. Celkový vozový park včetně motocyklů, traktorů či autobusů je dokonce už plnoletý. Prodejci v dubnu zdražily o 0,9 %.

Počet osobních aut přesáhl hranici 6 milionů. Průměrné stáří osobního automobilu v ČR v prvním čtvrtletí letošního roku přesáhlo 15 let. Celkový vozový park je více než 18 let starý.

První čtvrtletí letošního roku zasáhlo i trh s auty. V tomto oboru se zastavení ekonomiky primárně dotklo samotných prodejců aut. Ve druhé řadě nastane problém na straně poptávky, jelikož nejistá doba není vhodná pro nákup automobilu.

První čtvrtletí letošního roku přineslo také nejhorší čísla za posledních pět let z pohledu přírůstku počtu registrací vozů, kterých přibylo pouze 0,67 %. Celkový počet osobních aut sice vzrostl na 6,03 mil., ale nově zaregistrovaných vozů bylo pouhých 40 227 registrací.

Registrace ojetin a nových vozů

Registrace ojetin se v prvních měsících postupně propadaly a dna dosáhly v dubnu číslem 7254. Loni v dubnu se jich zaregistrovalo více než 15 300. Podobný propad byl i u registrací nových vozů, který ve stejném měsíci klesl na 10 679 osobních automobilů, což je nejhorší číslo od roku 2004.

V květnu už se situace na trhu s osobními automobily zlepšila, ale stále jsme jen lehce nad polovinou loňských statistik.

Prodejci zatím ceny drží

Podle ČSÚ prodejci zatím příliš nereagují. Data z května ukazují, že úhrnně se ceny meziročně zvedly o 2,9 %, v oddíle nákupu automobilů šly však v dubnu (květnová dílčí čísla zatím nejsou k dispozici) vzhůru o 0,9 %. Konkurenční boj na trh s automobily zatím výrazně nedorazil.

ČR se pomalu vrací k normálu a všichni čekají, jak zareagují naši sousedé. Pro českou ekonomiku je klíčová rychlost zotavení zahraniční poptávky. Z německého podpůrného balíčku v objemu 23 bln. korun bude těžit i Česká republika. Podpora domácí vlády v objemu 300 mld. (ani připravovaných 500 mld.), pravděpodobně zásadní pomoc představovat nebude. Klíčové je, zda domácnosti a firmy uvěří, že to nejhorší je za námi a nebudou se obávat o své budoucí příjmy.