Pavel Šedivý není jen „markeťák“, který ve firmě Foractiv spojuje sportovní zkuše-nosti s odborností v oblasti výživy, ale je také aktivní cyklista s desítkami závodů za sebou a také mistr ČR v team sprintu. Ve firmě, která si zakládá na etickém přístupu a čistém složení svých produktů, má na starosti marketing a edukaci zákazníků. V rozhovoru mluví o trendech ve sportovní výživě, rozdílech mezi generacemi i o tom, proč zdraví musí být vždy na prvním místě.
Pojďme si na začátek trochu představit společnost Foractiv. Jak bys ji ve zkratce popsal?
Společnost Foractiv se věnuje etickým doplňkům stravy a je na trhu víc než 20 let. Etické doplňky stravy znamenají takové doplňky stravy které neobsahují žádné nebo obsahují minimální množství balastních aditiv, které mají vysledovatelný původ atd. Snažíme se každému zákazníkovi poskytnout řešení na míru. Vždy bereme ohled na jeho konkrétní potřeby a nesnažíme se prodat cokoliv za každou cenu. Jde nám o zdravý a seriózní přístup.
Stálo to, že Foractiv dělá zdravou výživu a sportovní doplňky, za tím, že jsi jako Aktivní sportovec –cyklista – začal v této firmě pracovat? A jak tvoje sportovní zkušenosti ovlivňují vaši práci v marketingu Foractivu?
Celý život se věnuji sportu, zejména cyklistice a provází mě to i mojí profesní cestou. Když jsem se stěhoval z Prahy na Moravu hledal jsem hlavně mezi sportovně zaměřenými firmami. Foractiv mi padl do oka jako první a jsem moc rád, že mohu být součástí takto úspěšné a poctivé firmy. Jelikož letošní cyklistická sezóna je již moje devatenáctá závodní, mám spoustu praktických zkušeností s různými značkami doplňků stravy, a to se skvěle kombinuje se znalostmi, které sbírám ve Foractivu. S kolegy tak máme možnost všechny naše zkušenosti probrat a cílit tak na konkrétní skupiny našich zákazníků.
Když už jsme u tebe, jaký je tvůj osobní přístup ke sportovní výživě? Máš nějaké osvědčené produkty nebo rutiny?
Základem je vždy pestrá strava. Pokud se člověk stravuje nezřízeně, žádné doplňky stravy mu moc nepomohou. Jak vždy říkáme – doplňky stravy jsou od slova doplnit a opravdu to tak je. Mohou nám dopomoci k lepší regeneraci, k lepším výkonům atd., ale vždy to bude hlavně o tom základu. Jak říká jeden můj kamarád – není důležité co sníš od Štědrého dne po Nový rok, ale co sníš od Nového roku po Štědrý den. Sám jsem se od dětství zajímal o to, jak se dobře stravovat a jak nejlépe a efektivně trénovat. Tento zájem se mě drží dodnes a jsem opravdu rád, že jsem v kontaktu s nejlepšími lidmi a produkty v oboru.
Možná hloupá otázka, ale využíváš některé produkty Foractivu i ve svém vlastním tréninku? Pokud ano, které a proč? Nebo je na sobě testuješ před uvedením na trh?
Dá se říct, že v současné době používám už jen produkty z našeho portfolia. Od energetických gelů od High5, přes proteiny od Reflex Nutrition, až po vitamíny pro mě i partnerku. Při rodině, zaměstnání a trénování na kole v každém počasí potřebuji, aby produkty fungovaly, aby mi po nich bylo dobře a taky, aby dobře chutnaly. Ne vždy se všechny tyhle aspekty výrobcům podaří splnit, a tak před uvedením na trh novinky testuji nejen sám na sobě ale i na kamarádech a rodině. Poznatky pak ve firmě rozebíráme a díky našim dobrým vztahům s výrobci máme možnost i připomínkovat přímo u těch, kteří daný produkt vyvíjejí. Například nyní máme v nabídce nové medové gely Honeysty zcela bez přidaných látek, konzervantů a sladidel. Vyzkoušel jsem je jak na soustředění u Lago di Garda, tak v závodech v Česku a jsou skvělé. Myslím, že si je spoustu lidí zamiluje.
Pokud se na výživové doplňky podíváme globálně, tak jaké trendy v oblasti sportovní výživy vnímáš jako nejzásadnější v posledních letech?
Jednoznačným trendem je zájem o zdraví. Lidé si uvědomují, že vyšší výkon nepřijde bez zdravé tělesné schránky a naopak. Trendem u sportovní výživy je podpora výkonu s ohledem na dlouhodobé zdraví a zájem o přírodní složení doplňků.
Zaznamenali jste posun ve vnímání výživy mezi rekreačními a profesionálními sportovci?
Obě tyto skupiny se nějakým způsobem o doplňky stravy zajímaly i dříve. Nyní sledujeme trend, kdy si i rekreační sportovci všímají složení a hledají spíše kvalitu než jen nízkou cenu. U profesionálů jde trend stejným směrem s ještě větším důrazem na dlouhodobé účinky a péči o zdraví.
Roste zájem o „clean label“ nebo přírodní složení i v oblasti sportovní výživy?
Jak už jsem řekl v předchozích otázkách, tento trend je zřejmý. Sportovci jsou si vědomi toho, že velké množství balastních aditiv nebo nekvalitní složky mají z dlouhodobého hlediska špatný vliv na kondici. Proto je pro ně přírodní složení velmi důležité.
Co podle tebe dnes sportovci nejvíce řeší? Regeneraci, energii, imunitu…?
Regenerace je, dá se říct, každodenní téma. Ale jinak platí, že se všechny oblasti řeší celostně a jedna bez druhé být nemůže. Poslední dobou jsou velkým tématem křeče. To je způsobeno mylnou domněnkou, že je způsobuje jen nedostatek hořčíku. Ve skutečnosti je tento problém složitější a může za to nerovnováha i dalších minerálů a nedostatečná trénovanost.
Když se podíváme na portfolio produktů Foractiv, tak to není jen o sportovní výživě – co dalšího tvoří důležité pilíře vašeho portfolia?
Foractiv má tři pilíře a to: produkty pro zdraví, fitness a sport. V rámci produktů pro zdraví jsou populární přírodní multivitamíny s bioaktivním složením, probiotika, produkty pro děti a maminky. V poslední době sledujeme vyšší zájem o doplňky stravy pro zmírnění stresu a úzkosti.
Jak se proměňuje poptávka po zdravé výživě v Česku? Jsme už jako zákazníci opravdu “uvědomělí”?
Ano, důležitou částí naší práce je vzdělávání široké veřejnosti. Snažíme se zákazníkům poskytovat co nejvíce znalostí, aby se mohli vždy informovaně rozhodnout co je pro ně nejlepší. Součástí této práce je i náš web efia.cz, kde pravidelně přicházíme s novinkami v oblasti doplňků stravy.
Které kategorie zdravé výživy zaznamenávají největší růst?
Dlouhodobý stabilní růst zaznamenáváme u produktů pro děti školou povinné – multivitaminy, probiotika. Dále pak také u produktů pro nastávající maminky, kde máme v nabídce například bestseller Pregnancy complex, poskytující vše potřebné během těhotenství. Souběžně vnímáme růst i u produktů pro vytrvalostní sportovce jako jsou gely nebo sacharidové a jontové nápoje. To je způsobeno i naší pravidelnou účastí na sportovních akcích se stánkem, kde lidé mohou dostat kromě produktů i radu a případnou pomoc s jejich problémy.
Když se podíváme na celé portfolio produktů, tak kdo jsou dnes vaši nejčastější zákazníci? A jak se to proměnilo za posledních několik let?
U našich zákazníků dlouhodobě platí že jde o lidi, kteří se zajímají o složení, původ a kvalitu produktů a kteří nejsou uspokojeni s nabídkou běžně dostupných doplňků. Toto se v průběhu let nemění.
Zaznamenáváte rozdíly v chování různých věkových skupin, třeba generace Z versus generace 40+?
Mladá generace je více oslovena marketingem. Starší generace se zajímá více o kvalitu a složení. To je cesta, kterou my se vydáváme.
Pokud nadzvedneme pokličku marketingu, tak jak se snažíte oslovit sportovní komunitu? Spolupracujete třeba s ambasadory nebo influencery? Podporujete sportovní akce?
Ano, spolupracujeme i s několika ambasadory a účastníme se více jak deseti sportovních akcí s naším prodejně-poradenským stánkem. Platí ale, že gró naší práce je vzdělávání a hledání kvalitních doplňků stravy. To je pro nás více než marketing.
V čem je podle vás Foractiv jiný než konkurence?
Myslím, že právě tím neustálým vzděláváním a držením se našeho přesvědčení, že je kvalita důležitější než kvantita. Tím se lišíme od konkurence.
S jakými výzvami se jako firma aktuálně potýkáte?
Trh s doplňky stravy se neustále vyvíjí. Největší výzvou je tedy sledovat veškeré trendy v tomto odvětví a vždy dostát kvalitě a dobrému jménu. Nyní jsou například trendem proteiny z jiného než kravského mléka, adaptogenní houby, nebo téma dlouhověkosti.
Jak bude podle vás vypadat sportovní výživa za 5–10 let?
Už nyní vidíme, že sílí trend specializovaných a sofistikovaných produktů. Zároveň se stále zvyšují znalosti o biochemických procesech v těle a díky tomu se bude neustále rozšiřovat nabídka pokročilých a přesně cílených produktů.
Na co jsi ve Foractivu nejvíce hrdý?
Za tu dobu, co ve Foractivu pracuji, se neuhnulo z filozofie nabízet to nejkvalitnější zboží, co se na trhu nachází. Všem zde jde hlavně o spokojeného zákazník, a a to se mi na této firmě líbí.
Máte nějakou vizi nebo přání, kam by se měla firma i celá oblast zdravé výživy ubírat?
Mým přáním je, aby se firmě dlouhodobě dařilo, a i na dále se dbalo na hodnoty, kterých se všichni držíme. A co se týče oblasti zdravé výživy, tak aby se lidé i nadále více a více vzdělávali a zajímali o to, co konzumují nejen v běžné stravě, ale i v oblasti doplňků stravy.
Navštivte náš zpravodajsko-ekonomický portál www.edevizy.cz a mějte všechny zajímavé rozhovory a nejdůležitější ekonomické zprávy na jednom místě.
Citfin