Češi v říjnu tolik neutráceli v supermarketech, přednost měla rekreace, sport a oblečení

Spotřebitelská poptávka je ve velmi slušné kondici a říjnové maloobchodní tržby meziročně vzrostly o 5,6 %. Meziměsíčně šly nahoru o 1,4 %.

Maloobchodní tržby kontinuálně rostou už osmý měsíc v řadě, především díky nízké nezaměstnanosti. Zatím nejnovější čísla z trhu práce za říjen ukázala na 3,4% podíl lidí bez práce. Mezi zeměmi EU nám dlouhodobě patří prvenství.

Hlavním důvodem aktuálního růstu tržeb je nízká srovnávací základna s loňským rokem. Nahoru šly tržby zejména prodejcům pohonných hmot o 13,4 %. Za nepotravinářské zboží Češi meziročně utratili o 10 % více, ale za potraviny naopak o 2,7 % méně. Dílčí data ukazují na vyšší útratu o 39,4 % u oděvů a obuvi a u výrobků pro rekreaci a sport o 21,8 %.

Obrázek se supermarkety se otočil. Češi utráceli více ve specializovaných prodejnách a za nepotravinářské zboží. V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin naopak tržby klesly o 3 %. Internetový prodej vzrostl jen o 3,7 %.

Klesající počet lidí bez práce znamená silnější spotřebitelskou poptávku. Lidé se nebojí utrácet, ani se neobávají o své budoucí příjmy a ztráty zaměstnání, což znamená plné kasy maloobchodníků.

Hlavním důvodem vrásek na čele spotřebitelů je prudké zdražování. Proti tomu nasadila ČNB rostoucí sazby, ale zatím ke zvratu nedošlo a ceny dál zrychlují svůj růst. Kvůli vyšším sazbám jdou nahoru také úvěry včetně hypoték, což spotřebu naopak tlumí. Navíc to prodražuje a oddaluje investice firem a podlamuje nohy křehkému ekonomickému růstu.

I v dalších měsících se maloobchodníci budou moci spolehnout na nízkou nezaměstnanost a dá se čekat, že síla spotřebitelů výrazně neklesne. Důraz se však kvůli vyšším cenám přesune zejména na nákupy nezbytného zboží. Luxusní a zboží dlouhodobé spotřeby, které je většinou vázáno na úvěry, půjde stranou a odsune se na lepší časy.

Ing. Tomáš Volf tomas.volf@citfin.cz   +420 234 092 332

Devizovým trhem se zabývá od roku 2005 a analytické činnosti se věnuje od roku 2008. Jeho doménou jsou analýzy makroekonomických údajů, mezinárodní politika a jeho komentáře přebírají domácí média.